Maciej Sarnot

Kierownik Sprzedaży Streamsoft Verto

Maciej Sarnot

Kierownik Sprzedaży Streamsoft Verto

Z roku na rok handel elektroniczny zyskuje większą popularność. W ciągu 2 lat od początku pandemii zyski ze sprzedaży internetowej zwiększyły się o 16 %. Jest to więc biznes z dużym potencjałem wzrostu – także w Polsce.

Jak sprzedawać w sieci skutecznie? Podpowiadamy !

Na czym polega e-handel?

E handel (inaczej e–commerce) polega na sprzedaży produktów przez internet. Przy czym e – commerce oferuje zarówno towar fizyczny, jak i cyfrowy, np. w postaci ebooków, plików audio, a nawet usług w formie wykonania jakiejś pracy.

W e–handlu klienci kupują, wykorzystując komputer lub urządzenia mobilne, np. smartfony i tablety. Innymi słowy, e – sprzedaż obejmuje wszystkie kanały sprzedaży w sieci, a klienci mogą kupować z dowolnego miejsca na świecie.

Sama realizacja zakupów wygląda zazwyczaj tak. Klient wchodzi na stronę sklepu internetowego, dodaje produkt do wirtualnego koszyka i w kilku klikach realizuje transakcję. Łatwe, prawda? Jednak nie zawsze.

Jakie są rodzaje – e-handlu?

Handel elektroniczny dzieli się na 3 typy. W zależności od tego, kto jest podmiotem handlu, czyli odbiorcą produktów lub usług sklepu internetowego, wyróżniamy:

Handel B2B – czyli Business to Business

W tym modelu sklep internetowy sprzedaje innym biznesom, a nie indywidualnym konsumentom. Przykładem transakcji w tym modelu jest transakcja pomiędzy hurtownią online, która oferuje zabawki dla dzieci, a np. innym sklepem stacjonarnym, który je sprzedaje. Transakcja business to business odbywa się zazwyczaj przez platformę B2B, do której przedstawiciele przedsiębiorstwa uzyskują dostęp po zalogowaniu.

B2C – czyli Business to Consumer

Najpopularniejszy obecnie rodzaj e – commerce. Oznacza handel elektroniczny pomiędzy firmą, a klientami indywidualnymi. Przykład? Sklep odzieżowy, który prowadzi handel detaliczny.

C2C – czyli Consumer to Consumer

Inaczej handel elektroniczny pomiędzy konsumentem a konsumentem za pośrednictwem aukcji, czy platformy e – commerce np. eBay czy Amazon. W takiej transakcji jedna osoba fizyczna wystawia produkt na platformie, a druga dokonuje zakupu.

Do tych wariantów handlu elektronicznego dodaje się też czasem typ C2B, gdzie indywidualni klienci sprzedają produkty i usługi przedsiębiorstwom. Przykładem takiej transakcji e – commerce’owej jest umowa pomiędzy e-sklepem modowym, a influencerem modowym, który promuje odzież na swoim Instagramie. Przykładem jest także bloger, który wspomina w swoim wpisie o usłudze konkretnej firmy.

Dlaczego handel w internecie zyskuje popularność – czyli o zaletach e–commerce

Popularność e-zakupów wynika z powszechnego dostępu do sieci. Internet stał się dobrem powszechnym. Komputer, tablet czy smartfon? Dzięki upowszechnieniu się tych technologii ludzie mogą praktycznie w każdej chwili zajrzeć na ulubioną stronę i w kilka minut dokonać zakupów z dowolnego miejsca na świecie.

Oznacza to, że w e – handlu szybko dotrzesz do klienta, który opala się na plaży w Sopocie lub przebywa na wakacjach w Wielkiej Brytanii czy Stanach Zjednoczonych.

Zaletą handlu elektronicznego są też niższe, w porównaniu z handlem tradycyjnym, koszty startu biznesu oraz łatwiejsza promocja.

Czy e – commerce posiada jeszcze inne zalety?

Zdanie earn money while you sleep – świetnie oddaje specyfikę e – handlu, który pozwala zarabiać, nawet kiedy śpisz czy podczas urlopu. Wyobraź sobie, że wypoczywasz na Hawajach. Co w tym czasie dzieje się w twoim e – sklepie? Sprzedaż, zyski… ale też zwroty i reklamacje.

Jak to? – zapytasz.

Chwila! Jakie są najtrudniejsze wyzwania w e-handlu?

Niezależnie od rodzaju e-commerce, prowadzenie takiej działalności gospodarczej, stawia przed sprzedawcą także kilka sporych wyzwań.

DUŻA konkurencja

Konkurencja w sprzedaży internetowej jest naprawdę duża, w końcu sklep internetowy można założyć bez doświadczenia i formalnej edukacji. Innymi słowy, taki biznes może prowadzić każdy, kto dysponuje towarem lub usługą i wie jak je sprzedać. Nawet bez wiedzy na temat „jak założyć stronę internetową”, bo to zadanie zleca się zazwyczaj specjalistom.

Duża konkurencja skłania przedsiębiorstwa do obniżania cen produktów i szukania np. tańszych sposobów dostawy.

Duża ilość zwrotów i reklamacji

Dużo większa liczba zwrotów i reklamacji niż w handlu tradycyjnym. Dlaczego? Bo zakup bez fizycznego kontaktu z produktem stwarza ryzyko, że towar, który otrzyma klient, będzie niezgodny z oczekiwaniami. Co wtedy? Klient zwróci zamówienie. A teraz wyobraź sobie, że każdego dnia do firmowego magazynu trafia np. 100 paczek ze zwrotami. Efekt? Dodatkowa praca na magazynie, która wpływa na jeden z kluczowych czynników sprzedaży w e – handlu –  czas wysyłki.

Konieczność zapewnienia szybkiej wysyłki

Współczesny klient chce otrzymać towar w ciągu 1 – 2 dni od chwili złożenia zamówienia na stronie. Nowe biznesy mogą mieć trudność w dotrzymaniu terminów dostaw, bo nawet kiedy nie notują dużej ilości zamówień, to rzadko dysponują odpowiednimi rozwiązaniami logistycznymi, które wydajnie wspierają pracę magazynu. Z kolei do  e – sklepów z większym stażem wpływa dużo zamówień (+ zwroty i reklamacje), które należy szybko przeprocesować. Tak czy inaczej, e – commerce musi nadążać z wysyłką paczek na czas. W tym celu przyda się skuteczna strategia kompletacji i wysyłki towaru.

Jak więc skutecznie prowadzić handel elektroniczny?

Pomimo powyższych wyzwań, w e – commerce tkwi duży potencjał biznesowy, który tylko czeka, aby zacząć czerpać wysokie zyski. Jak więc realizować sprzedaż online skutecznie? Stawiając na nowoczesne IT, które zapewnia szybką wysyłkę, sprawną obsługę zwrotów i reklamacji oraz skuteczną strategię wysyłki zamówień.

Poznaj Streamsoft Verto, rozwiązanie, które obsługuje wszystkie kluczowe procesy e–handlu

Streamsoft Verto to system ERP, który wspiera wszystkie kluczowe procesy w e-commerce. Jest przygotowany na BIG DATA i obsługuje nawet do 75 tys. transakcji dziennie. Ponadto automatyzuje działania wielu biznesów, sprawiając, że 98% zamówień trafia do klienta w ciągu kolejnych 24h.

Moduły, które odgrywają kluczową rolę w e – sprzedaży to WMS i RMA. Istotny jest też szeroki zakres integracji z otoczeniem firmy. Omówimy to bliżej.

wms mockup

Zorganizuj magazyn i postaw na szybką wysyłkę z modułem WMS

Moduł WMS (ang. Warehouse Management System) wspiera transfer towaru na wszystkich etapach: przyjęcie, rozkład, kompletacja oraz wydanie. Rozwiązanie skutecznie obsługuje także inwentaryzację towarów.

Wsparciem dla magazynierów jest szeroko stosowana automatyka magazynowa, z którą współpracuje WMS: szafa modula, regały automatyczne czy sortery put-to-light. Pracę ułatwiają też optymalne ścieżki kompletacji towaru, które system podpowiada magazynierom, stosując specjalny algorytm. Skraca to czas zbiórki zamówień.

Z kolei dzięki dedykowanym panelom weryfikacyjnym można minimalizować ilość pomyłek przy pakowaniu paczek. Jak? Panel pozwala porównać zamówienie ze zdjęciem, a po integracji z wagą, także sprawdzić jego gabaryt.

Skuteczna obsługa zwrotów i reklamacji z modułem RMA

Moduł RMA pozwala identyfikować towar na podstawie paragonu, faktury czy kodu kreskowego z paczki. A co jeżeli klient już jej nie ma? W przypadku reklamacji, system umożliwi także rejestracje zgłoszenia na podstawie zdjęcia wady towaru, które prześle klient.

Operator przyjmuje zwrot zgodnie z zasadami, które dyktuje polityka firmy. System obsługuje tak wszystkie zwroty niezależnie do miejsca, z którego pochodzi towar. Nieważne, czy to zamówienia z marketplace’ów, czy ze sklepu online. Taki jednolity sposób obsługi zwrotów przyspiesza ich procesowanie.

Najszerszy na rynku zakres integracji z otoczeniem firmy

Streamsoft Verto posiada najszerszy na rynku zakres integracji z otoczeniem firmy: banki, systemy płatności, kurierzy oraz marketplace’y i platformy aukcyjne. Każdą z tych integracji, producent dostarcza w standardzie systemu.

Integracje z marketplace’ami i platformami aukcyjnymi uwzględniają szereg tych najpopularniejszych: Amazon, Ebay i Allegro. Współpraca odciąża front sklepu od zbędnych operacji i rozszerza zakres sprzedaży o zasięgi globalnych platform. Poza tym ułatwia operatorom pracę, bo wymiana danych pomiędzy sklepem a platformą zachodzi automatycznie.

Gotowy na omnichannel i wielowymiarowy kontakt z marką

Obecnie klienci oczekują wielowymiarowego kontaktu z marką, który pozwoli dokładnie ocenić zgodność towaru z ich preferencjami. Takie doświadczenia oferuje model sprzedaży omnichannel (więcej o tym przeczytasz  tu: https://www.streamsoft.pl/e-commerce/omnichannel/).

Streamsoft Verto wspomaga obsługę tego rodzaju sprzedaży m.in. dzięki modułowi POS.

Rozwiązanie oferuje zakupy w trybie Click&Collect, czy Reserve&Collect. Wygląda to tak, że klient kupuje lub rezerwuje produkt w sklepie online, a później odbiera w salonie (gdzie np. może sprawdzić, czy mu on odpowiada). Jednocześnie ma możliwość wybrania kolejnego produktu i zakupu – na jednym paragonie.

Pójście za trendem omnichannel i rozszerzenie oferty sklepu internetowego daje użytkownikom większą elastyczność w wyborze miejsca zakupu i wpływa na redukcję zwrotów, dzięki temu, że klient może oglądać produkty w punkcie stacjonarnym przed dokonaniem zakupu.

Więcej o rozwiązaniu POS dowiesz się tutaj: https://www.streamsoft.pl/streamsoft-verto/moduly/pos/.

Handel elektroniczny z systemem ERP Streamsoft Verto – korzyści

Zalety e – commerce przeważają nad wyzwaniami, z jakimi się wiąże. Skuteczną sprzedaż online można osiągnąć, wykorzystując nowoczesne oprogramowanie ERP, np. Streamsoft Verto, które wspiera handel elektroniczny. Wdrożenie rozwiązania umożliwia szybką wysyłkę zamówień i równie szybką obsługę zwrotów oraz reklamacji. Dzięki szerokim integracjom z otoczeniem firmy, sklepem firmowym czy marketplace’ami, rozszerzysz działalność firmy i staniesz się bardziej konkurencyjny w handlu elektronicznym. Z kolei moduł POS wspomaga obsługę konsumentów, którzy cenią sobie wielowymiarowy kontakt z produktem zgodnie z ideą omnichannel.

Z systemu Streamsoft Verto korzystają topowe sklepy internetowe i liderzy e – commerce w Polsce, m.in.: Modivo. pl. i OPONEO.pl.