Sebastian Twardoch

Doradca Podatkowy nr 10958

Sebastian Twardoch

Doradca Podatkowy nr 10958

Dzień dobry. Przez moją nieuwagę sklep wystawiał mi faktury za nabyty u nich materiał budowlany bez mojego numeru NIP. Dodam, że nie rozliczam się z faktur i z podatku VAT. Faktury potrzebuję wyłącznie do rozliczenia kredytu. Niestety bank nie uznał mi większości faktur. Ile czasu wstecz mogę poprawić te faktury i czy w ogóle można? Dziękuję i pozdrawiam – pyta Pan Robert

Ustawodawca (w art. 106b ustawy o VAT) określił jakie dane powinny się znaleźć na fakturze. Oczywiście, zgodnie z art. 106e ust. 1 pkt 4 i 5, ustawodawca nałożył konieczność posługiwania się nr NIP, ale za jego pomocą nabywca towarów lub usług jest identyfikowany dla celów podatku VAT oraz podatku od towarów i usług. Tym samym faktury wystawiane na rzecz osób fizycznych, niezarejestrowanych do celów VAT, nie muszą mieć nr NIP ani PESEL. Jest to oczywiście element fakultatywny, ale nie obligatoryjny.

Faktury korygujące z kolei, mogą być wystawione nawet do 5 lat wstecz, najpewniej sprzedawca umieści Pana NIP w pozycji uwagi.