Wszystkim przedsiębiorcom zależy na optymalizacji kosztów działalności. Ma to istotne znaczenie także dla branży handlu nowoczesnego (retail, e – commerce).
Jednym ze sposobów jest skorzystanie z dropshipping i rezygnacja z inwestycji w powierzchnie magazynowe.
Dropshipping – co to jest ?
Dropshipping to model biznesowy, w którym właściciel e-commerce przekazuje zadania związane z przygotowaniem oraz wysyłką zamówień stronie trzeciej. Obsługa sklepu skupia się na rejestrowaniu zgłoszeń, promowaniu działalności oraz pozyskiwaniu nowych klientów (i customer service).
Dropshipping: 2 warianty działania
Współpraca w modelu Dropshippingu przebiega zazwyczaj na 2 sposoby:
- współpraca z hurtownikiem: przygotowaniem i wysyłką towaru zajmuje się jeden duży hurtownik
- współpraca z wieloma małymi dostawcami: sprzedawca utrzymuje kontakty z wieloma dostawcami, często za pośrednictwem specjalnej platformy czy aplikacji
Dropshipping – jak działa w praktyce ?
Wyobraź sobie, że klient składa zamówienie w sklepie internetowym. Kupuje koszulę i parę butów. W tej samej chwili platforma rejestruje komplet informacji o zamówieniu, m.in.: rodzaj i ilość produktów, cenę oraz wybrany przez konsumenta sposób wysyłki.
Następnie system przekazuje dyspozycję przygotowania paczki do dostawcy, który odpowiada za dalszą realizację zgłoszenia. Zajmuje się m.in. kompletacją oraz weryfikacją towaru przed wysyłką. A także kontaktem z firmami kurierskimi, w celu ustalenia szczegółów transportu do klienta końcowego.
Sprzedawca czy dostawca: kto wystawia paragon ?
Paragon jest wystawiany w sklepie internetowym. Wynika to z faktu, że w świetle przepisów to jego właściciel jest wyłącznym sprzedawcą produktów widocznych na stronie.
Poza tym przedsiębiorcy, którzy sprzedają produkty wymagające ewidencjonowania na kasie fiskalnej (np. wody toaletowe, perfumy, niektóre części do pojazdów silnikowych), są także zobowiązani do wystawiania tzw. paragonów imiennych (na osoby prywatne).
Zalety dropshippingu
Dropshipping zapewnia przedsiębiorcom wiele korzyści, m.in.
Niższe koszty początkowe biznesu
Rezygnacja z utrzymania własnych magazynów i towaru przekłada się na mniejsze koszty początkowe biznesu. Na tym polega przewaga dropshippingu nad tradycyjną sprzedażą online czy handlem typu brick-and-mortar (sklepy stacjonarne). W dropshippingu można działać, nie posiadając fizycznie ani jednego produktu. Firma kupuje towar dopiero, kiedy klient złoży zamówienie. Pozwala to rozpocząć działalność handlową bez dużych inwestycji na start.
Mniejsze wydatki ogólne
W dropshippingu przedsiębiorca ponosi też mniejsze koszty ogólne biznesu. Aby sprzedawać, wystarczy laptop z dostępem do Internetu i niewielka przestrzeń robocza, np. małe biurko. Z tego względu wielu przedsiębiorców, którzy zdecydowali się na dropshipping, pracuje w warunkach typu home – based, minimalizując tym samym wydatki związane z wynajmem lokali.
Elastyczny wybór lokalizacji
Decydując się na dropshipping, można prowadzić działalność z dowolnej lokalizacji. Kawiarnia, park czy mieszkanie? O ile oferują dostęp do WiFi, o tyle pozwalają na sprawne zarządzanie sklepem online.
Szeroki wybór produktów
Produkty przynoszą zyski, lecz wyłącznie, kiedy znajdują nabywców. Z kolei jeśli zalegają na magazynie, generują dodatkowe koszty. Jednak sprzedawca, który działa w modelu dropshippingu, ich nie ponosi. Asortyment sklepu ma rangę wirtualnego – istnieje fizycznie wyłącznie w obrębie magazynów dostawcy zewnętrznego. Efektem tego jest możliwość oferowania szerokiej gamy produktów bez ponoszenia kosztów utrzymania towaru.
Szybszy i bardziej sprawny proces skalowania biznesu
W handlu tradycyjnym skalowalność wiąże się ze sporym nakładem pracy po stronie sprzedawcy. Wymaga często zatrudnienia dodatkowych pracowników czy powiększenia przestrzeni magazynowej. W dropshippingu wygląda to inaczej. Wraz ze wzrostem sprzedaży, to przede wszystkim dostawca optymalizuje procesy, tak aby nadążać z wysyłką produktów rejestrowanych w sklepie. W tym celu wdraża np. nowy sprzęt, modernizuje regały czy rozbudowuje halę magazynową.
Z kolei rola sprzedawcy może np. polegać na poszerzeniu liczby hurtowników lub nawiązywaniu współpracy z tymi o bogatszej ofercie. Tak czy inaczej, nie wymaga rozbudowy infrastruktury magazynowej.
Wyzwania związane z dropshippingiem
Jak każda strategia biznesowa, również dropshipping wiąże się z pewnymi wyzwaniami. To m.in.
Odpowiedzialność za błędy dostawcy
Co kiedy klient obwinia nas o błąd, którego nie popełniliśmy? … No właśnie. Takie sytuacje powoduje dropshipping, ponieważ nawet najlepszemu dostawcy zdarzają się pomyłki polegające np. na wysyłce niepełnego zamówienia czy wadliwego produktu. Sprawia to, że obsługa klienta i dbanie o komfort jego doświadczeń są złożone.
Brak możliwości optymalizacji procesów logistycznych i magazynowych
Płacisz, więc wymagasz. W dropshippingu sprawnej obsługi i wysyłki zamówień. Co jeśli mimo to, klienci, którzy oczekują dostawy w 24h po opłaceniu, otrzymują paczki w tydzień po planowanym terminie dostawy? W takiej sytuacji sprzedawca może przypomnieć dostawcy o konieczności wywiązywania się z obowiązków i sugerować optymalizację procesów magazynowych. Na tym kończy się jego rola. Pozostaje jeszcze maksymalizacja wydajności po swojej stronie, a ostatecznie zmiana dostawcy.
Ograniczone działania w zakresie budowania świadomości marki
W tradycyjnym modelu biznesowym to właściciel sklepu internetowego oznacza paczki logiem firmy czy wkłada do nich firmowe gadżety reklamowe. Wszystko w celu budowania rozpoznawalności swojej marki. Inaczej jest w dropshippingu, który redukuje możliwości brandingu oraz kształtowania komunikatu zgodnego z wizerunkiem sprzedawcy. Na paczce widnieje logo dostawcy, a dodanie do niej gadżetów sklepu wymaga przeważnie dodatkowej opłaty.
Niższa marża ze sprzedaży
Pełna kontrola nad realizacją zamówień dostarcza wiedzy o dokładnych kosztach wszystkich operacji magazynowych. W dropshippingu stawki określa dostawca odpowiedzialny za procesy logistyczno – magazynowe. To on podaje koszt kompletacji i wysyłki paczek. W związku z tym marża (stosunek zysku do ceny kupna) może być niesatysfakcjonująca dla sprzedawcy.
Co sprzedawać w dropshippingu ?
Duże zyski przynoszą drobne akcesoria użytkowe w niskiej cenie, rzadko zwracane przez klientów. Z doświadczeń specjalistów wynika, że są to np. breloki do kluczy, klamerki do ubrań czy artykuły dla dzieci. W poczet oferty warto włączyć też odzież, zwłaszcza damską. Głównie ze względu na wzrastający trend wymiany lub ponownej sprzedaży garderoby, który redukuje ryzyko zwrotu.
Dropshipping krok po kroku
Aby rozpocząć proces sprzedażowy w modelu dropshipping, należy podjąć kilka kroków:
- analiza trendów sprzedażowych i poszukiwanie odpowiednich produktów
- wybór platformy e – commerce dla sklepu online (np. Magento)
- nawiązanie relacji z dostawcą/dostawcami
- pozycjonowanie i promowanie sklepu; budowanie wizerunki marki (np. w mediach społecznościowych).
Jak zapewnić dobrą współpracę sklepu online z dostawcą?
Profesjonalna współpraca w modelu dropshippingu wymaga jakościowej integracji e – sklepu z dostawcą. Zapewnia ją system ERP Streamsoft Verto. Oprogramowanie wspiera wszystkie procesy istotne dla e – handlu w jednym narzędziu i komunikuje się z systemami firm zewnętrznych przez WebSerivce lub XML.
Jak ERP wspiera działania w dropshippingu ?
Wszystkie informacje w jednej bazie danych
System gromadzi informacje o całym asortymencie sklepu w jednej bazie danych. Zapewnia to szybki wgląd w bieżące stany magazynowe w całej firmie oraz w oddziałach obsługiwanych przez zewnętrzne podmioty w ramach dropshippingu. Gwarantuje to większą przejrzystość działań i pozwala na utrzymywanie pełnej kontroli nad szeroką bazą produktów.
Digitalizacja i automatyzacja: maksymalizacja wydajności po stronie sklepu
Każde zamówienie wiąże się z koniecznością wykonywania wielu operacji: parowaniem wpłat, rezerwacją towaru czy sporządzaniem dokumentów rozliczeniowych. Kiedy e – sklep ma szeroką bazę klientów, ilość tych działań znacząco wzrasta. Aby więc zapewnić szybką realizację transakcji, procesy powinny przebiegać maksymalnie wydajnie. System ERP dostarcza w tym celu wysokiego poziomu automatyzacji i digitalizacji. Przekłada się to na wysoką skalowalność (do 135 tys. zamówień dziennie) oraz szybką realizację zamówień (+200%) nawet podczas promocji czy peaków sprzedażowych.
Odciążenie sklepu online
Obsługa wielu zamówień jednocześnie może obniżać jakość interakcji klienta ze stroną. Efektem tego są porzucone koszyki, które w dalszej perspektywie mogą powodować niższą konwersję. System ERP odciąża front, przejmując obsługę operacji back – endowych, m.in. dzięki sprawnej integracji z całym otoczeniem biznesowym firmy (systemy płatności, banki, aukcje, marketplace).
Gwarancja bezpiecznej wymiany danych z dostawcą
Wysoki poziom automatyzacji sprawia, że zamówienia spływają do bazy dostawcy samoczynnie. Eliminacja ręcznej pracy minimalizuje pomyłki, wiec partner zawsze otrzymuje komplet poprawnych informacji o zgłoszeniu (w tym dane klienta).
Warto podkreślić, że system gwarantuje bezpieczną wymianę danych, ponieważ może być udostępniany w architekturze prywatnej chmury obliczeniowej (private cloud).
Jakościowy kontakt z klientem
Moduł CRM systemu Streamsoft Verto zapewnia jakościowy kontakt z konsumentem. Wszystkie zgłoszenia można odpowiednio klasyfikować i dzielić wg priorytetu. Dzięki temu konsultanci nie zapominają o zajmowaniu się sprawami pilnymi w pierwszej kolejności, dot. np. opóźnionych wysyłek. Efekt? Wzrost poziomu satysfakcji klienta i mniejsze ryzyko pojawienia się negatywnych opinii o sklepie na portalach typu Opineo.pl.
System ERP wybierany przez liderów handlu nowoczesnego
Streamsoft Verto wspiera procesy u topowych marek z branży retail i e – commerce, m.in. Modivo.pl. R-GOL.com czy Answear.com. Dowiedziony ROI dla e – commerce wynosi nawet 200% w 6 miesięcy.
Aby dokładnie zapoznać się z funkcjami systemu, wypełnij formularz poniżej i umów się na bezpłatną prezentację.
Maciej Sarnot
Kierownik Sprzedaży Streamsoft Verto
Maciej Sarnot
Kierownik Sprzedaży Streamsoft Verto