Ulga na złe długi w PIT to ustawowe narzędzie pozwalające na obniżenie u sprzedawcy przychodów – należności wynikających z faktur, które nie zostały zapłacone w części albo w całości.

Należy podkreślić, że nieco odmiennie wygląda zastosowanie ulgi na złe długi w PIT u wierzyciela – sprzedawcy a nieco inaczej u dłużnika – nabywcy.

Jak wobec tego należy zastosować w praktyce ulgę na złe długi i na co należy zwrócić uwagę stosując tę ulgę?

Czym jest ulga na złe długi w PIT

Ulga na złe długi w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) umożliwia wierzycielowi obniżenie przychodów o faktury za które nie otrzymał zapłaty w części albo w całości.

Ulga na złe długi w PIT dotyczy tylko należności i zobowiązań wynikających z prowadzonej działalności gospodarczej. Zatem znajduje swoje zastosowanie do należności, zobowiązań dotyczących odpowiednio zapłaty lub do zapłaty, świadczeń pieniężnych, wynikających z transakcji handlowych, jeżeli:

  • z tytułu tych transakcji przynajmniej u jednej ze stron określa się przychody lub koszty uzyskania przychodów, oraz
  • pozostaje bez znaczenia termin ujęcia tych przychodów i kosztów w przychodach lub kosztach uzyskania przychodów z działalności gospodarczej.

Wierzyciel ma prawo a dłużnik ma obowiązek

Z ulgi na złe długi ma prawo skorzystać wierzyciel, a więc sprzedawca towarów lub usług, który nie otrzymał zapłaty za zbywane towary lub usługi.

Dłużnik z kolei ma obowiązek zastosować uregulowania ulgi na złe długi, jeżeli u siebie posiada niezapłacone zobowiązania z tytułu zakupu towarów lub usług.

Bezwzględne warunki zastosowania ulgi na złe długi w PIT

Pamiętając o art. 26i ust. 10 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 226) trzeba podkreślić, iż aby w ogóle można było zastosować ulgę na złe długi przez wierzyciela i dłużnika muszą być spełnione poniższe warunki.

Główne warunki umożliwiające zastosowanie ulgi na złe długi w PIT

Lp.

Warunek

1.

Dłużnik nie jest w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego, postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego dzień złożenia zeznania podatkowego

2.

Od daty wystawienia faktury (rachunku) lub zawarcia umowy dokumentującej wierzytelność nie upłynęły 2 lata, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym została wystawiona faktura (rachunek) lub została zawarta umowa, a w przypadku gdy rok kalendarzowy, w którym wystawiono fakturę (rachunek) jest inny niż rok kalendarzowy, w którym zawarto umowę - gdy nie upłynęły 2 lata, licząc od końca roku kalendarzowego późniejszej z tych czynności

3.

Transakcja handlowa zawarta jest w ramach działalności wierzyciela oraz działalności dłużnika, z których dochody podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym na terytorium RP.

Powyższe warunki można wyjaśnić w następujący sposób:

  • dłużnik nie może być w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego, postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji w miesiącu poprzednim przed miesiącem złożenia zeznania podatkowego,
  • zobowiązanie (patrząc po stronie dłużnika) nie uległo przedawnieniu (okres 2 lat),
  • transakcja (nieopłacona) zawarta jest przez firmy w ramach prowadzonej przez nich działalności, a dochody z tych działalności są opodatkowane w Polsce.

W tym miejscu powstaje pytanie: a co gdy zobowiązanie u dłużnika uległo przedawnieniu?

Niestety, pomimo przedawnienia zobowiązania po stronie dłużnika, będzie on miał wciąż obowiązek dokonać korekty kosztów in minus o niezapłacone faktury.

W jaki sposób?

Ulga na złe długi w PIT w praktyce po stronie wierzyciela

Wierzyciel (sprzedawca) ma prawo zmniejszyć przychody z działalności gospodarczej o wartość (część lub całość) wystawionej faktury:

  • za którą nie otrzymał zapłaty (za całą albo za część faktury), albo
  • zbytej (nastąpiła sprzedaż długu),

– jeżeli upłynęło 90 dni od dnia upływu terminu zapłaty określonego na fakturze (rachunku) lub w umowie.

Wierzyciel ma prawo pomniejszyć przychody o niezapłaconą fakturę:

  • przy obliczaniu zaliczki na podatek dochodowy PIT, albo
  • w momencie składania zeznania rocznego

- jeżeli upłynęło owe 90 dni od dnia upływu terminu zapłaty określonego na fakturze (rachunku) lub w umowie.

W przypadku zmniejszenia przychodu na etapie obliczania zaliczki na podatek dochodowy wierzyciel dokonuje tego zmniejszenia w miesiącu w którym upłynęło owe 90 dni od dnia upływu terminu zapłaty określonego na fakturze (rachunku) lub w umowie.

Jeżeli wysokość niezapłaconych należności jest wyższa, niż uzyskany przychód z działalności gospodarczej w roku zastosowania ulgi, wówczas zmniejszenia przychodów – podstawy obliczenia podatku dochodowego (dochód) o nieodliczoną, niezapłaconą część należności sprzedawca dokona w kolejnych latach podatkowych.

Niemniej te kolejne lata podatkowe odliczenia pozostałych nieopłaconych należności z faktur to okres nie dłuższy niż okres 3 lat, licząc od końca roku podatkowego, za który powstało prawo do zmniejszenia.

Oczywiście zastosowanie ulgi na złe długi w PIT a więc zmniejszenia przychodów – podstawy obliczenia podatku dochodowego w kolejnych latach dokonuje się pod warunkiem, że należność nie została uregulowana lub zbyta.

Zmniejszenie przychodów o niezapłacone należności z faktur bądź zwiększenie przychodów o zapłacone faktury sprzedawca dokonuje w sytuacji gdy do dnia złożenia zeznania rocznego należność nie została uregulowana lub zbyta.

W przypadku, gdy po roku podatkowym, za który dokonano zmniejszenia przychodów z działalności sprzedawca otrzyma (albo sprzeda) należność z wystawionych dla dłużnika faktur (część lub całość), to jest on zobligowany do:

  • zwiększenia przychodów a więc podstawy obliczenia podatku dochodowego (dochód), lub
  • zmniejszenia straty

– w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym należność została uregulowana lub zbyta o wartość uregulowanych należności.

Jeżeli okaże się, że kwota straty jest mniejsza od kwoty przychodów ją zmniejszającej, różnica będzie powiększać podstawę obliczenia podatku dochodowego, a więc dochód z działalności gospodarczej.

Przykład 1

Czynny podatnik VAT sprzedał towary o łącznej wartości 8.500 zł netto. Transakcję sprzedaży udokumentował wystawieniem faktury sprzedaży z dnia 09.05.2024r. z terminem płatności do dnia 16.05.2024r. Podatnik stosuje formę opodatkowania skala podatkowa.

Do końca września podatnik nie uzyskał należności z tytułu tej faktury.

  1. dzień od upływu terminu płatności z faktury to 13.08.2024r. Zatem w dniu 14.08.2024r. podatnik posiada uprawnienie do pomniejszenia przychodu z działalności gospodarczej o kwotę 8.500 zł.

Sprzedawca może dokonać pomniejszenia już na etapie obliczania zaliczki na podatek dochodowy za okres 08/2024r., ale może pomniejszyć też roczny przychód dopiero na etapie sporządzania i składania zeznania rocznego PIT-36 za rok 2024.

Przykład 2

Czynny podatnik VAT wykonał usługę naprawy ciągnika rolniczego o łącznej wartości 11.500 zł netto. Transakcję sprzedaży udokumentował wystawieniem faktury sprzedaży z dnia 19.06.2024r. – z terminem płatności do dnia 26.06.2024r. Podatnik stosuje formę opodatkowania podatek liniowy.

Do końca września podatnik nie uzyskał należności z tytułu tej faktury.

W październiku podatnik powziął informację o wydaniu w dniu 15.10.2024r. przez właściwy sąd rejonowy postanowienia o ogłoszeniu upadłości dłużnika (spółka z o.o.). Ponadto wygląda na to, że z uwagi na spory majątek spółki w postaci rzeczowych aktywów trwałych (m.in. składniki majątku – środki trwałe), okres upadłości może potrwać nawet 3-4 lata.

  1. dzień od upływu terminu płatności z faktury to 23.09.2024r. Zatem w dniu 24.09.2024r. podatnik posiada uprawnienie do pomniejszenia przychodu z działalności gospodarczej o kwotę 11.500 zł na etapie obliczania zaliczki na liniowy podatek dochodowy.

Należy podkreślić, iż jeśli kontrahent – dłużnik będzie w trakcie postępowania upadłościowego na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego dzień złożenia zeznania podatkowego, czyli między 1 grudnia 2024r. a 31 marca 2025r., wówczas w składanym zeznaniu rocznym PIT-36L za 2024r. sprzedawca nie będzie mógł uwzględnić ulgi.

Ulga na złe długi w PIT w praktyce po stronie dłużnika

Dłużnik (nabywca) ma obowiązek zmniejszyć koszty uzyskania przychodów z działalności gospodarczej o wartość (część lub całość) faktury:

  • za którą nie zapłacił, (za całą albo za część faktury), albo

– jeżeli upłynęło 90 dni od dnia upływu terminu zapłaty określonego na fakturze (rachunku) lub w umowie.

Dłużnik ma obowiązek zmniejszyć koszty uzyskania przychodów o niezapłaconą fakturę:

  • już przy obliczaniu zaliczki na podatek dochodowy PIT, bez czekania na moment złożenia zeznania rocznego,
  • w momencie składania zeznania rocznego, jeżeli do dnia złożenia zeznania rocznego nie uregulował faktury (faktur)

- jeżeli upłynęło owe 90 dni od dnia upływu terminu zapłaty określonego na fakturze (rachunku) lub w umowie.

W przypadku zmniejszenia przychodu na etapie obliczania zaliczki na podatek dochodowy wierzyciel dokonuje tego zmniejszenia w miesiącu w którym upłynęło owe 90 dni od dnia upływu terminu zapłaty określonego na fakturze (rachunku) lub w umowie.

Przykład 3

Czynny podatnik VAT zakupił do działalności komputer o wartości 11.000 zł netto. Z tego tytułu otrzymał od sprzedawcy fakturę wystawioną w dniu 08.06.2024r. z terminem płatności do dnia 15.06.2024r.(termin płatności z uwagi na dzień wolny zostaje przesunięty na dzień 17.06.2024r.). Do końca września podatnik nie opłacił tej faktury.

  1. dzień od upływu terminu płatności z faktury to 14.09.2024r. Zatem w dacie 15.09.2024r. podatnik ma obowiązek zmniejszyć koszty uzyskania przychodu o kwotę 11.000 zł.

Dłużnik nie ma możliwości wyboru. Zmniejszenia kosztów z tytułu niezapłaconej faktury za nabyty komputer musi dokonać już na etapie obliczania zaliczki na podatek dochodowy za okres 08/2024r.

Ponadto w zeznaniu rocznym uwzględni obniżenie kosztów wobec obowiązku zastosowania ulgi na złe długi chyba, że opłaci zadłużenie.

Zgodnie z art. 115 z dnia 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2024 r. poz. 1061), jeżeli koniec terminu do wykonania czynności przypada na dzień uznany ustawowo za wolny od pracy lub na sobotę, termin upływa następnego dnia, który nie jest dniem wolnym od pracy ani sobotą.

Należy dodać, iż zmniejszenie kosztów uzyskania przychodów o niezapłacone faktury dłużnik dokonuje, gdy nie uregulował tych faktur do dnia złożenia zeznania rocznego.

W przypadku gdy po roku podatkowym, za który dokonano obniżenia kosztów z działalności, dłużnik zapłaci zobowiązanie z otrzymanych od sprzedawcy faktur (część lub całość), to jest on zobligowany do:

  • zwiększenia kosztów, a więc obniżenia podstawy obliczenia podatku dochodowego (dochód), lub
  • zwiększenia straty

– w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym zobowiązania zostały uregulowana lub zbyta o wartość uregulowanych należności.

Jeżeli wysokość kosztów jest większa od dochodu za rok, w którym dłużnik zapłacił zobowiązania, wówczas ponownie ujęcie pozostałej części kosztów (zapłaconych zobowiązań) dłużnik dokonuje w kolejnych latach podatkowych, nie dłużej jednak, niż przez okres 3 lat, licząc od końca roku podatkowego, za który dłużnik uregulował zobowiązanie.

Krzysztof Ulicki

Krzysztof Ulicki

Główny Księgowy

Krzysztof Ulicki

Krzysztof Ulicki

Główny Księgowy