Duża ilość zamówień i przepełniony magazyn? Wzmocnienie obszaru logistyki odciąży twój e-commerce i wpłynie na satysfakcję klientów.

E-commerce (e -handel) to model sprzedaży online za pośrednictwem sklepów internetowych i platform aukcyjnych typu Ebay i Amazon. Polski rynek e – handlu rośnie dynamicznie. Wzrasta zarówno ilość produktów kupowanych przez klientów, jak i sklepów.

W ciągu jednego roku (2019 – 2020) sprzedaż produktów zwiększyła się aż o 35%, a w latach 2013 – 2021 – w naszym kraju – przybyło ponad 20 tys. sklepów internetowych. Eksperci szacują, że w 2026 wartość e – handlu osiągnie poziom 162 mld. Zł!

Za jeden z kluczowych czynników tego trendu uchodzą „lockdowny” wywołane pandemią.

Liczby potwierdzają, że e-commerce to branża przyszłości.

Sukces w e-commerce. Na co zwrócić uwagę, zanim zaczniesz?

Na sukces w e-commerce wpływa wiele czynników, w tym bogata oferta, kapitał początkowy przedsiębiorcy czy wysoki poziom obsługi klienta. Przed planowanym startem działalności warto też zaplanować strategię i wnikliwie obserwować ruchy konkurencji, które pomogą ustalić, jak działają inni sprzedawcy z tego obszaru. Wszystko uzupełnia skuteczna promocja produktów.

Kiedy te warunki zostały już spełnione, można realizować jedno z głównych założeń dobrego e-commerce, czyli sprzedawać i spełniać oczekiwania klientów, ale uwaga! W tym celu należy zadbać także o skuteczną logistykę.

Logistyka w e-commerce. Dlaczego to ważne?

Sprawna logistyka to jeden z kluczowych składowych wydajnego e-commerce. Dlaczego? Wyobraź sobie, że oferujesz bogaty i jakościowy asortyment. Marketing skutecznie promuje twój sklep. Klienci coraz częściej decydują się na zakup, co skutkuje wzrostem ilości zamówień, które trzeba skutecznie obsłużyć, tak aby nie utknąć z górą produktów i wysłać towar na czas.

To ważne, bo każde opóźnienie negatywnie wpływa na wizerunek marki i zaufanie kupujących do twojego brandu. Podobny efekt wywołują również błędnie wysłane paczki. Dlatego w e-handlu istotna jest odpowiednia strategia wysyłki i kompletacji towaru, dzięki której zadbasz o tak cenny dla klientów – czas dostawy.

Sprawna logistyka e-commerce - czyli jaka?

Magazyny e-commerce cechuje duża liczba wysyłek i sposobów dostawy. Dlatego wzmocnienie w obszarze logistyki powinno:

  • umożliwiać szybką wysyłkę zamówień
  • minimalizować ilość błędów przy kompletacji
  • minimalizować koszt realizowanych operacji poprzez ich optymalizację

Jak zatem spełniać potrzeby kupujących, kiedy liczba błędnie wysłanych paczek wzrasta, a klienci długo czekają na zamówienie? Odpowiedzią jest odpowiedni system informatyczny.

System WMS - system magazynowy dla e-commerce

System WMS (ang. Warehouse Managment Software), czyli oprogramowanie przeznaczone do zarządzania magazynem, to rozwiązanie, które realizuje te warunki. WMS optymalizuje pracę magazynu i procesy logistyczne – zarówno w magazynach drobnicowych, jak i wysokiego składowania.

Narzędzie takie może być osobnym systemem, ale dostępne jest również jako część systemu ERP, czyli rozwiązania przeznaczonego do zarządzania procesami i zasobami przedsiębiorstwa.

Optymalizacja gospodarki magazynowej ze Streamsoft Verto WMS

Przykładem jest WMS firmy Streamsoft, czyli produkt polskiego producenta obecnego na rynku od ponad 35 lat. Rozwiązanie to część systemu ERP Streamsoft Verto, który powstał z myślą o potrzebach biznesowych handlu nowoczesnego i wspiera wszystkie kluczowe elementy e – sprzedaży. Dzięki temu firmy korzystające z systemu realizują nawet do 2 mln transakcji miesięcznie.

Skuteczność rozwiązania potwierdzają solidne referencje: https://www.streamsoft.pl/klienci/cool-sport/

Jak WMS optymalizuje procesy magazynowe ?

System WMS w praktyce

Streamsoft Verto WMS wspiera przepływ produktu przez magazyn na każdym etapie. Od przyjęcia towaru, przez kompletacje, aż po wydanie. Pomaga w pełni zagospodarować przestrzeń magazynu i wpływa korzystnie na prace magazynierów, zmniejszając czas potrzebny do wykonania kluczowych czynności. Narzędzie jest elastyczne, a w toku rozwoju produktu producent uwzględnia ciągłe zmiany w trendach z zakresu logistyki magazynowej.

Przyjęcie i składowanie

Sprawna weryfikacja przyspiesza proces kontroli dostawy. System porównuje przyjętą ilość towaru z ilością awizowaną lub widoczną na zamówieniu. Optymalizuje także proces rozkładu towaru, wykorzystując do tego celu algorytmy, które definiują parametry rozkładu np. wg adresu lokalizacji, wagi produktu czy gabarytu. Dostępne funkcje relokacji pozwalają na obsługę mobilnych miejsc składowania – np. kosze, kuwety itp.

Kompletacja towaru

System magazynowy WMS wykorzystuje tzw. optymalne ścieżki kompletacji zamówień, które wskazują lokalizację towaru i ułatwiają magazynierom zbiórkę na hali. Kluczowa jest tutaj współpraca narzędzia z automatyką magazynową, w tym szafami sortującymi, kolektorami, szafami Put to Light, przenośnikami rolkowymi, automatami do pakowania czy regałami automatycznymi.

Dzięki wykorzystaniu zautomatyzowanych paneli weryfikacyjnych sprawnie przebiega także kontrola zgodności produktów w zamówieniu. W tym celu użytkownik korzysta z elektronicznego dokumentu zamówienia, porównuje produkty na podstawie zdjęć, może kontrolować wagę oraz wydrukować wszystkie niezbędne dokumenty do zakończenia procesu weryfikacji. Rozwiązanie znacznie redukuje ilość błędnie wysłanych produktów. A fakt, że magazynier sprawdza wszystko w systemie i nie korzysta z papierowych list do kompletacji, wzmacnia ten efekt.

Inwentaryzacja

System umożliwia inwentaryzację ciągłą, pełną lub tzw. incydentalną. Proces jest zautomatyzowany (realizowany z pomocą terminali mobilnych) i pozwala inwentaryzować wybraną część magazynu bez konieczności wstrzymywania sprzedaży dla pozostałych obszarów.

Aplikacja mobilna!

Aplikacja mobilna dodatkowo przyspiesza obsługę zdarzeń magazynowych, ponieważ pozwala je kontrolować z poziomu smartfonów i urządzeń mobilnych wyposażonych w czytniki kodów kreskowych. Rozwiązanie powstało na bazie technologii MDA (Model Driven Architecture), dzięki temu aplikację można rozbudowywać i dodawać nowe funkcje zgodne z aktualnymi potrzebami.

Kluczowe korzyści z WMS

Wdrożenie systemu klasy WMS dostarcza sklepom e-commerce szereg korzyści:

  • Automatyzuje procesy magazynowe
  • Skraca czas realizacji zamówień
  • Zmniejsza ilość błędów przy kompletacji zamówień
  • Wspiera wzrost wydajności pracowników
  • Wzmacnia kontrolę nad składowanym towarem

Ile kosztuje system klasy WMS?

Koszt Streamsoft Verto WMS zależy od kilku czynników: potrzeb konkretnej firmy, oczekiwanych integracji z otoczeniem np. platformami sprzedażowymi, systemami kurierskimi czy automatyką magazynową, ale także od modelu nabycia.

System można nabyć w dwóch modelach: tradycyjnym, który polega na zakupie licencji i abonamentowym, czyli wynajmie licencji.

Abonamentowy: Dla biznesów prowadzących zróżnicowaną sprzedaż, gdzie w okresach wzrostu sprzedaży zatrudnia się nowych pracowników, co wymaga dodatkowych dostępów do systemu. Płatności są miesięczne.

Maciej Sarnot

Maciej Sarnot

Kierownik Sprzedaży Streamsoft Verto

Maciej Sarnot

Maciej Sarnot

Kierownik Sprzedaży Streamsoft Verto